منبع تغذیه پالس (PULS) جز کدام نوع از منابع تغذیه است؟

مقدمه : 

با رشد روزافزون استفاده از تجهیزات الکترونیک در جهان ، نیاز هر چه بیشتر به نگهداری و توجه و افزایش طول عمر این تجهیزات بیشتر احساس می شود.

لذا انتخاب و استفاده از منابع تغذیه مطمئن بعنوان اولین نقطه ورود ولتاژ و جریان به تابلو و تجهیزات حساس الکترونیکی ، به اندازه حساسیت در انتخاب تجهیزات الکترونیک دارای اهمیت است.

منبع تغذیه از حیاتی ترین قطعات هر دستگاه یا سیستم برقی است و برای انتخاب آن بایستی علم و اطلاعات کافی در اختیار داشته باشیم.

یکی از فاکتورهای انتخاب، مقدار برق مورد نیاز سیستم است که بستگی به ولتاژ ورودی و جریان مورد نیاز سیستم مصرف کنده دارد.

فاکتور دیگر قابلیت های محافظتی است که از منبع تغذیه برای جلوگیری از ورود جریان های مخرب انتظار داریم.

سایر فاکتورها مانند میزان بازدهی، اندازه منبع تغذیه و فیلتر کردن نویزهای مخرب ورودی را نیز بایستی مدنظر قرار داد.

 

معرفی عملکرد منبع تغذیه پالس (PULS power)

منبع تغذیه پالس (PILS Power)  یک دستگاه الکتریکی است که میزان برق مورد نیاز سایر قطعات دستگاه یا مدار را تامین می کند.

اصلی ترین عملکرد منبع تغذیه پالس (PULS) تغییر شکل موج جریان برق است که تغییرات ولتاژ، فرکانس و بار الکتریکی را منجر می شود.

گاهی منبع تغذیه پالس (PULS POWER SUPPLY)  را مبدل برق نیز می نامند.

منابع تغذیه پالس بصورت تابلویی ساخته می شود ولی انواع دیگر منابع تغذیه به شکل آداپتورها و پاورهای کامپیوتر یا بعضی در خود مدار اصلی یا مادربوردها تعبیه و نصب شده اند.

مدار منبع تغذیه :

مدار منبع تغذیه در دستگاه های برقی و الکترونیکی بسیاری استفاده می‌شود. این مدارها بسته به نوع برق مورد استفاده و کاربردی که در دستگاه‌ها دارند، طبقه‌بندی می‌شوند.

مثلا در مدارهای میکروکنترل، از برخی مدارهای رگولاتور برقی ۵ ولت (RPS) DC   استفاده می کنند که می تواند به روش های مختلفی برق ۲۳۰ ولت AC شهری را به ۵ ولت DC تبدیل نماید.

مراحل تبدیل برق ۲۳۰ ولت AC را به برق DC می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

 

مدار یکسوساز ساده دیودی

 مدار پل دیودی برای تبدیل AC به DC

 پل یکسو کننده برای تبدیل جریان AC به DC استفاده شده و خازن برای فیلتر کردن امواج ناهمسان AC و انتقال به رگولاتور ولتاژ به کار گرفته می شود. در آخر نیز رگولاتور جریان را به ۵ و یا ۱۲ ولتی DC تنظیم کرده و دیودی نیز برای مسدود کردن پالس های موجی شکل استفاده میشود.

انواع منابع تغذیه :

۸ تقسیم بندی برای منابع تغذیه وجود دارد.

اول : منبع تغذیه سوئیچ دار     SMPS  (SWITCHED MODE POWER SUPPLY)    

برای تبدیل برق دستگاه‌های توان بالای الکتریکی یا الکترونیکی استفاده می‌شود و با استفاده از سوئیچ امکان خاموش و روشن کردن را دارد. مانند سایر منابع تغذیه این دستگاه می تواند برق را از منبع DC یا AC به بار الکتریکی مورد نیاز DC تبدیل کند و ضمن تغییر در  مشخصات ولتاژ و جریان، عملکرد کاری مناسبی را برای دستگاه هایی مانند کامپیوترهای شخصی یا سرور های کامپیوتری و دیگر دستگاه ها فراهم سازد.

دوم :  منابع تغذیه پیوسته و پایدار   UPS  (UNINTERUPTIBLE POWER SUPPLY)

یو پی اس دستگاهی است که به عنوان برق اضطراری نیز شناخته می‌شوند و در مواقع قطعی برق، با وصل کردن بلافاصله برق اضطراری یا برق باطری، از خاموش شدن دستگاه های مهم جلوگیری می کند.

همچنین از یو پی اس برای محافظت در برابر جریان‌های مخرب مانند هارمونیک های جریانی نیز استفاده می شود. UPS  دارای باتری است و در صورت قطع برق اصلی، بافاصله از انرژی ذخیره شده باتری استفاده می کند.

UPS مشکل ظرفیت باتری دارد بنحوی که اگر از آن برای مدت بیشتری انتظار تامین برق در زمان قطعی برق اصلی را داشته باشیم، تعدا و حجم باتری ها افزایش می یابد.

در یو پی اس ها از مداری استفاده شده که قطع شدن یا نوسان‌های جریان برق اصلی را تشخیص داده و با رخ دادن آن ، بلافاصله و در کسری از ثانیه جریان برق ذخیره را به مدار متصل می‌کند.

سوم : منبع تغذیه ac  ( یکی از انواع منابع تغذیه پالس ((PULS Power Supply)

معمولاً در منبع تغذیه ac  ، ولتاژ از منبع اصلی گرفته شده و با اعمال فیلتر هایی به کمک یک ترانسفورمر (تبدیل کننده)، ولتاژ بسته به نیاز  تقویت یا تضعیف می شود. در بعضی موارد منبع تغذیه DC با استفاده از اینورتر و ترانسفورمر  تقویت کننده می تواند ولتاژ را به ac تبدیل کرده و عنوان مبدل به کار گرفته شود.

برخی منابع تغذیه ac، از ترانسفورمر استفاده نمی کند، چون ولتاژ ورودی و خروجی این نوع منابع تغذیه ac  یکسان بوده و از آن تنها برای فیلتر کردن جریان متناوب استفاده می شود.

اگر این نوع منابع تغذیه برای برق پشتیبان و اضطراری طراحی شده باشند، می‌توان آنها را جز دسته یو پی اس ها نیز در نظر گرفت. در حال حاضر ۲ نوع از منبع تغذیه ac   پالس  (PULS) وجود دارد که شامل نوع تک فاز و نوع ۳ فاز می‌شود و تفاوت آنها در برق ورودی و نوع تحویل جریان خروجی است. علاوه بر تغییر ولتاژ، از این نوع منبع تغذیه می توان برای تغییر فرکانس نیز استفاده کرد.

 

چهارم :  منبع تغذیه dc  ( یکی از انواع منابع تغذیه پالس ((PULS Power Supply)

این نوع منبع تغذیه برای تامین ولتاژ  DC به کار گرفته می‌شود و برق ورودی به آن، بسته به مدل و نوع طراحی, بین جریان AC یا DC متغیر است.

 مثالی از این نوع منبع تغذیه، برق رسانی به لوازم الکترونیکی داخل خودرو است که ورودی منبع تغذیه، باطری ماشین خواهد بود.

پنجم : منبع تغذیه رگولاته

این نوع منبع تغذیه که RPS(REGULATED POWER SUPPLY ) هم نامیده می‌شود، برای تبدیل جریان متناوب نامنظم به جریان ثابت و مستقیم استفاده می شود.

در این منبع تغدیه از یکسو کننده (RECTIFIER ) برای تبدیل جریان AC به DC استفاده می شود و کاربرد اصلی آن تامین ولتاژ ثابت برای دستگاه‌ها و مدارهایی که به برق مشخص و محدود DC نیاز دارند.

ششم : منبع تغذیه قابل برنامه ریزی

این منبع تغذیه قابلیت کنترل از راه دور دارد و با استفاده از رابط آنالوگ یا دیجیتالی مانند GPIP یا RS232 ، می تواند به کار گرفته شود.

متغیرهای قابل کنترل در این منبع تغذیه شامل جریان، ولتاژ و فرکانس بوده و در دستگاه های متنوعی نظیر خط تولید نیمه هادی، ژنراتورهای اشعه ایکس، مانیتورینگ رشد کریستال ها و دستگاه های آزمایش خودکار استفاده می شوند.

هفتم : منبع تغذیه کامپیوتر

قطعه منبع تغذیه یا PSU(POWER SUPPLY UNIT) ،  قطعه سخت افزاری است که برق ورودی AC را گرفته و به DC، تبدیل کرده و برق مشخص و مورد نیاز دیگر قطعات کیس کامپیوتر را تامین می کند.

نکته مهم مسئولیتی است که این قطعه در جلوگیری از گرم شدن بیش از حد قطعات به عهده دارد و این کار را با کنترل ولتاژ  انجام می دهد.

به PSU، تبدیل برق کامپیوتر یا پاورپک هم گفته می‌شود. از دیگر قابلیت های جالب این منبع تغذیه تنظیم کردن عملیاتی از سمت مادربرد است که با قطع شدن برق و خاموش شدن سیستم، هر زمان که برق دوباره وصل شود، کامپیوتر روشن شده و سیستم مجدداً بوت می شود. این قابلیت AC BACK نام دارد.

 

هشتم : منبع تغذیه خطی

این منبع تغذیه که LPS(LINEAR POWER SUPPLY)  یا  LR (LINEAR REGULATOR)   رگولاتور خطی هم نامیده میشود، برای تامین برق DC کل قطعات مدار های الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شود.

این قطعه معمولاً شامل ترانسفورمر تضعیف کننده، یکسو کننده، فیلتر جریان و منظم کننده ولتاژ می باشد. کاربرد اصلی منبع تغذیه خطی، اول کاهش ولتاژ جریان متناوب و سپس تبدیل آن به جریان DC است.

مهمترین مزیت این منبع تغذیه، قابلیت اطمینان و کم هزینه بودن و سطح نویز پایین است.

از نقاط ضعف این منبع می توان گرم شدن زیاد، ابعاد بزرگ و سطح پایین در مصرف بهینه انرژی را نام برد.

شرکت پالس آلمان (PULS POWER)   معتبرترین شرکت تولید منابع تغذیه الکترونیک در دنیا

شرکت آلمانی پالس که روی تحقیق، توسعه و ساخت منابع تغذیه Din Rail  متمرکز است، از برندهای معتبر دنیا بوده که به بالاترین استاندارد راندمان، عمر مفید، قابلیت اطمینان و ابعاد کم دست یافته است.

نتیجه گیری :

محصولات منابع تغذیه پالس (PULS POWER) شامل منبع تغذیه یک فاز و 3 فاز، مبدل های DC به DC و UPS میباشد و در سیستم های قدرت، کارخانه های صنعتی، مخابرات، قطار برقی، صنایع داروسازی، مجتمع های مسکونی و تجاری و سیستم های تبلیغات شهری استفاده میگردد.

منبع تغذیه پالس عضو حیاتی از هر مدار برقی یا الکترونیکی بوده و در تامین برق دیگر قطعات نقش اساسی ایفا می‌کند. پس اکنون بسته به نیاز خود، میتوانید در انتخاب منبع تغذیه مناسب ( بعنوان نمونه منابع تغذیه PULS) دقت بیشتری داشته باشید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که با پیشرفت تکنولوژی، منبع تغذیه ها نیز روز به روز بهینه تر و پیشرفته تر شدند و برق مورد نیاز قطعات را بهتر و ایمن تر تامین میکنند.

 

دانلود PDF مقاله

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *